Praėjus 2022m. daugelis tikimės, jog šie metai bus ženkliai geresni ir leis atsikvėpti po itin įtempto periodo. Vis dėlto ekspertų duomenimis gerų prognozių dar teks palaukti - 2023m. sumažėjęs vartojimas, infliacija ir energetinė krizė turės neigiamų pasekmių ES ekonomikai. Pranašaujama, jog šįmet Europos transporto rinka sulėtės, šis sektorius augs tik 1,1%.1 Todėl šiame straipsnyje apžvelgiame 2022m. bei aptariame tai, ko galime tikėtis šiais metais
2022m. Europos transporto sektoriui buvo sudėtingi. Infliacija, o ypač kuro kainų kilimas, tapo didžiausia kliūtimi. Dėl kylančių energijos ir kitų produktų kainų, transporto kompanijos susidūrė su itin dideliais kaštais - vilkikų draudimas pabrango 7,4%, naujų transporto priemonių kainos išaugo 10,4%, o panaudotų - 6,6%.2 Palyginus 2021m. birželio mėn. su 2022m. birželio mėn., kuro kainos praktiškai padvigubėjo. Tokios sąlygos itin stipriai apsunkino transporto kompanijų, o ypač vežėjų, veiklą - tapo ne tik sunku padengti kaštus, bet ir išlaikyti aukštą paslaugų kokybę. Nors kuro kainos šiuo metu yra mažesnės nei 2022m., tai nereiškia, jog situacija yra itin gera. Besitęsiantis karas Ukrainoje reiškia, jog kuro kainos ir toliau išliks ganėtinai aukštos. Pavyzdžiui, atsižvelgiant į rytų Europoje veikiančių transporto kompanijų kaštus, šiais metais 50% visų išlaidų atitenka būtent dyzelinui - 2022m. šis skaičius siekė 40%.3 Tai itin svarbu todėl, jog infliacija - bendro kainų lygio kilimas - apsunkina transporto kompanijų veiklą. Vežėjams tampa vis sunkiau padengti kylančius kaštus, tad neretai tenka kelti kainas. Vis dėlto transporto kompanijų klientai taip pat susiduria su didėjančiomis gamybos išlaidomis, kadangi brangsta ir įvairių produktų kainos. Tokiu atveju klientams padengti kylančias transporto išlaidas tampa itin sunku - jie gali nuspręsti atsisakyti paslaugų, keisti tiekėją arba mažinti savo gamybos kiekį bei transporto paslaugomis naudotis mažiau. Susiklosčius tokiai situacijai, vežėjų kompanijos yra priverstos dirbti mažesniu mastu, mažinti savo kaštus atleidžiant darbuotojus arba, blogiausiu atveju, nutraukti veiklą. 2022m. daugiausiai bankrotų atvejų užfiksuota transporto ir statybų sektoriuose.4 Tad produktų, o ypač kuro kainoms tebekylant, 2023-ųjų prognozės neatrodo itin geros.
Dėl kylančių kaštų, transporto paslaugų kainos 2022m. vasarą pasiekė naujas aukštumas.5 Tai taip pat lėmė ir transporto sektoriaus atlyginimų augimas - daugelis vežėjų kompanijų per pastaruosius metus stipriai padidino savo darbuotojų atlyginimus, tačiau dabar tai blogina verslo situaciją, kadangi kompanijoms tenka susidurti su itin dideliais kaštais. Prie kylančių kaštų prisidėjo ir ES Mobilumo paketas dėl kurio transporto kompanijoms teko susidurti su papildomis išlaidomis.6 Svarbu ir tai, kad dėl prastos ekonominės situacijos ženkliai sumažėjo prekių suvartojimas.7 Transporto sektorius yra itin priklausomas nuo paprastų vartotojų - jei žmonės perka mažiau prekių, jas gaminačios kompanijos mažina savo gamybos mastą, tad transporto kompanijoms atitenka mažiau krovinių, jos uždirba mažiau pelno. Tokį poveikį 2022m. jau pastebėjome jūrų transporto sektoriuje - krovinių kiekis sumažėjo itin stipriai, tad 2023m. prognozuojama, jog kompanijų pelnas bus mažiausias per trejus praėjusius metus.
2022m. didelį poveikį ekonomikai turėjo ir energetinė krizė, kuri labai prisidėjo prie kainų kilimo ir neigiamai veikė transporto kompanijas. Visgi ekspertai prognozuoja, jog šie bei kiti metai taip pat bus paženklinti energetine krize.8,9 Augančios elektros ir dujų kainos itin trukdo sklandžiai gamyklų veiklai. Kaip ir minėta anksčiau, transporto sektorius yra itin priklausomas nuo pramoninių kompanijų. Kylant elektros ir dujų kainoms, gamyklos gali stabdyti veiklą, o tai reiškia, jog transporto kompanijos praras daug pelno, nes nebeturės, ką transportuoti. Tokiu atveju atsiranda rizika, jog kai kurios kompanijos pradės dirbti mažesniu mastu, pradės atleisti darbuotojus, arba tiesiog užsidarys. Tad energetinė krizė stiprų poveikį ekonomikai, o ypač transporto industrijai, turės dar ir šiais bei kitais metais.10
Svarbu ir tai, jog vairuotojų trūkumo problema tapo dar didesne 2022m., kai Europa neteko tūkstančių darbuotojų iš Ukrainos ir Baltarusijos. Iš viso Europoje trūko net 425,000 vairuotojų.11 Nors ši problema dar nėra išspręsta, daugelis šalių sprendimo ieško už ES sienų. 2022m. Lietuvoje 80% visų darbo leidimų, skirtų trečiųjų šalių piliečiams, atiteko būtent vilkikų vairuotojams.12 ES valstybės aktyviai sprendimų ieško svetur ir panašu, jog tokia tendencija išsilaikys ir šiais metais. Pavyzdžiui, šįmet Ispanija vairuotojų trūkumo problemą spręs samdydama darbuotojus iš Maroko.13 Tad nors ši problema dar nėra visiškai išspręsta, visos šalys imasi reikiamų veiksmų, kad užpildytų vairuotojų trūkumą.
Nors ekonominė padėtis gali atrodyti geresnė nei 2022m., neapsigaukite - karas Ukrainoje, infliacija ir energetinė krizė didelį neigiamą poveikį Europos ekonomikai ir transporto industrijai turės ir šįmet. Ekspertai prognozuoja, kad Europos transporto industrija šiais metais augs labai nedaug. Pramonės sektorius silpnės, prekių suvartojimas mažės, kuro bei kitų butinų prekių kainos ir toliau didės, o tai ypač paveiks tokias šalis kaip Italija ir Vokietija. Todėl 2023m. dar rekomenduojama susiveržti diržus ir nesitikėti itin geros ekonominės padėties, kadangi atsigauti po itin įtemptų metų bus sunku.
Šaltiniai:
1)https://www.ti-insight.com/briefs/european-road-freight-market-to-lose-speed-and-expand-by-only-1-1-in-2023/
2)https://www.hubinternational.com/-/media/HUB-International/PDF/Outlooks-2023/US/2023-Outlook-Transportation-US.pdf
3)https://market-insights.upply.com/en/the-outlook-for-european-road-transport-in-2023
4)https://www.lrt.lt/naujienos/verslas/4/1867077/isisuke-i-prekybos-transporto-ir-statybu-versla-bankrotai-atejo-ir-i-it-sektoriu
5)https://market-insights.upply.com/en/europe-the-rise-in-road-transport-prices-is-slowing-down
6)https://market-insights.upply.com/en/2022-review-of-road-freight-transport-in-europe
7)https://ec.europa.eu/eurostat/documents/2995521/14909519/2-27072022-AP-EN.pdf/58e72ada-0222-8f69-a437-2840ced5e3e3?t=1658842844493
8)https://www.ft.com/content/e11ca7cf-dd7a-43a9-a4e7-0dbd12f244d7
9)https://www.eceee.org/all-news/news/leak-energy-prices-will-remain-high-and-volatile-until-at-least-2023-eu-commission-says/
10)https://pages.eiu.com/rs/753-RIQ-438/images/europe-outlook-2023.pdf?mkt_tok=NzUzLVJJUS00MzgAAAGJwqE2H5G-faTEIdEKoFmumnmkxNB075mPPK6snoJYVGkLU3ng2uA6B-pPAm5gr1dUPmfB9vFXZCxZ42ygtcdwTxYRXupXhmyirTxu10rA3XI6oA
11)https://www.iru.org/news-resources/newsroom/one-ten-european-truck-drivers-missing-shortage-escalates
12)https://trans.info/en/work-permits-lithuania-324320
13)https://trans.info/en/lorry-driver-shortage-spain-325061
Raktažodžiai: darbas vairuotojams, darbas vilkikų vairuotojams, metų apžvalga, metų prognozės, transporto sektorius, transporto industrija, infliacija