Kaip recesija paveikia kompanijas ir jų darbuotojus?

Kaip recesija paveikia kompanijas ir jų darbuotojus?

Ne paslaptis, kad Europą užklupusi infliacija yra artėjančios recesijos ženklas. Visas ES regionas, aktyviai bendradarbiaujantis su JAV, yra itin priklausomas nuo jos ekonomikos, todėl Amerikos bendrajam vidaus produktui per pirmąjį šių metų ketvirtį sumažėjus 1,4%, o pačiai šaliai stipriai didinant palūkanų normas, vis labiau aiškėja, kad ši situacija greitai pablogės.1,2 Svarbu suprasti, kad infliacija ir nuosmukis veikia tiek žmones, tiek įmones, tačiau kompanijų patiriami pokyčiai itin didelę įtaką daro ir darbuotojų gyvenimams, o tai ypač aktualu transporto sektoriuje dirbantiems asmenims. Transporto sektorius yra itin priklausomas nuo kitų industrijų – recesijos metu mažėjant produktų paklausai ir kylant energijos kainoms, pramoninės kompanijos mažina savo darbo pajėgumus, o dėl to kenčia ir transporto kompanijos – paprastai tariant, jos tiesiog neturi ką transportuoti. Būtent dėl to recesijos metu transporto industrija yra vienas iš pirmųjų nukenčiančių sektorių. Natūralu, jog tokio periodo metu prasideda įmonių bankrotai, yra masiškai atleidžiami darbuotojai, didėja nedarbo lygis. Vien 2009m. krizės metu transporto sektorius nukentėjo taip stipriai, jog vilkikų vairuotojų trūkumas virto pertekliumi.3 Todėl artimiausiu metu galime tikėtis panašios situacijos.

Didėjant kaštams – daugėja atleistų darbuotojų

Infliacijos metu neigiamą poveikį pajunta kompanijos, priverstos veikti su ženkliai didesniais kaštais. Kai kurios logistikos kompanijos pasirenka didinti savo paslaugų kainas tam, kad galėtų padengti išaugusius kaštus. Tačiau infliacijos metu kenčia ir patys klientai – jų gamybos išlaidos taip pat tampa didesnėmis, todėl mokėti daugiau už transporto paslaugas pavyksta ne visiems. Tokiu atveju kai kurie klientai renkasi atsisakyti šių paslaugų ir rinktis kitą tiekėją, o netekus klientų logistikos kompanijai išlikti pelninga tampa dar sunkiau. Apyvartų mažėjimas Lietuvoje pastebimas jau dabar – kompanijoms tampa vis sunkiau padengti išaugusius kaštus, jos ima prašyti Vyriausybės bei „Sodros“ atidėti mokesčius.4 Vis dėlto kitos įmonės neretai nusprendžia mažinti savo darbo pajėgumus ir atleisti darbuotojus, kadangi jų atlyginimų mokėjimas taip pat prisideda prie didelių kaštų.  

Tokios tendencijos buvo pastebimos dar 2008m. krizės metu ir po jos – 2010m. lyginant su 2007m. Lietuvoje bedarbių asmenų skaičius išaugo keturis kartus, o „ilgalaikio nedarbo lygis per 2008-2011 metų laikotarpį išaugo nuo 20% iki 60%.“5Svarbu suprasti, jog infliacija signalizuoja artėjančią recesiją, kadangi ji stabdo investavimą, mažina santaupų vertę bei vartojimo lygį ir tokiu būdu stabdo ekonomikos augimą. Atsižvelgiant į tai, jog vienas iš pirmųjų recesijos poveikį pajaučiančių sektorių yra transporto, artimoje ateityje galime tikėtis gan didelio darbuotojų atleidimų skaičiaus bei pasikartojančių tendencijų. Įmonės „TS GROUP“ direktorius Tomas Šeškevičius pasakoja, jog spręsdamas, kokius vilkikų vairuotojus priimti ir pasilikti, jis renkasi „lojalius, profesionalius, pilnai atitinkančius kliento bei kompanijos keliamus reikalavimus ir kurių elgesiui arba atliekamo darbo kokybei nėra priekaištų.“ Tad siekiant išlaikyti darbo vietą recesijos metu itin svarbu užsitikrinti, jog turite šias savybes.

Didėja rizikingų ir užsidarančių kompanijų skaičius

Vis dėlto darbuotojų atleidimo lygio augimo prisideda ir recesijos metu augantis bankrotų skaičius. Nuo šių metų pradžios vis daugėja įsiskolinusių įmonių skaičius, o per pirmąjį pusmetį bankrutavo 594 įmonės, 6400 buvo likviduotos.6 Dar š.m. sausį pradėtų bankrotų skaičius viršijo 2021m. gruodį pradėtų bankrotų skaičių 30%, o itin svarbu tai, jog transporto sektoriuje aukštos rizikos įmonių dalis nenustoja augti.7 Recesijos poveikį transporto sektoriui galima suprasti atsižvelgiant į COVID-19 pandemijos metu patirtą ekonominį nuosmukį. Nuo pandemijos pradžios iki šių metų vasario mėn. veiklą nutraukė 261 mažųjų ir smulkiųjų vežėjų įmonė, o dėl jų užsidarymo darbo neteko net 773 darbuotojai.8 „Linavos“ duomenimis, kiekvieną mėnesį Lietuvoje užsidaro dešimtys transporto įmonių, o vien kovo mėn., prasidėjus karui Ukrainoje, užsidarė 27 kompanijos.9 Tokie skaičiai leidžia suprasti, jog infliacija, karas Ukrainoje bei artėjanti recesija ženkliai apsunkina kompanijų galimybes likti pelningomis ir veda jas prie užsidarymo ribos. Ekonominei situacijai prastėjant, galime tikėtis, jog darbas vilkikų vairuotojams atsidurs pavojingoje situacijoje – vis daugiau įmonių nusprendus uždaryti savo duris didės ir darbo netekusių asmenų skaičius.

Recesijos rizika leidžia suprasti, jog itin pažeidžiamo transporto sektoriaus darbuotojams yra svarbu saugoti savo darbo vietą. Net jei kompanijos nebankrutuoja, reikia suvokti, jog recesijos metu paklausa produktams visada sumažėja, nes žmonės stengiasi daugiau taupyti. Dėl to transporto įmonėms kyla nauja rizika – paklausa jų paslaugoms sumažėja, tad daugiau kompanijų nusprendžia mažinti savo darbo pajėgumus ir atleisti vairuotojus. Tai daryti skatina ir Ukrainoje vykstantis karas, dėl kurio itin sparčiai augo degalų ir kitų svarbių produktų kainos. Net jei šiuo metu degalų kainos mažėja, tai nereiškia, kad jos yra normalaus lygio. Kuro kainos dar vis yra didelės, šiuo metu jos dar vis yra 40% didesnės nei praeitų metų liepą.10 Vis dėlto kadangi karas Ukrainoje paveikia ne tik kuro kainas, bet taip pat ir elektros, gamtinių dujų, maisto kainas, negalime tikėtis, kad dabartinė situacija pagerės tol, kol nesibaigs karas Ukrainoje. 

Būtent dėl šių priežasčių tikėtina, jog dabartinė infliacija peraugs į recesiją, o Ukrainoje vykstantis karas tik dar labiau apsunkins situaciją. Transporto sektoriui greitai pajuntant neigiamus ekonomikos padarinius galime tikėtis daugiau logistikos įmonių bankrotų, užsidarymų ir darbuotojų atleidimų. Svarbu suprasti, jog recesijos metu surasti naują darbą yra itin sunku, kadangi itin nedaug kompanijų ima ieškoti naujų darbuotojų. Todėl artėjant sunkiajam laikotarpiui laikas tvirčiau įsikibti į savo darbo vietą.
 

Kompanijų bankrotai ir užsidarymai

Šaltiniai:

1)https://www.15min.lt/verslas/naujiena/finansai/jav-bvp-augimas-pirmaji-ketvirti-sumazejo-daugiau-nei-prognozuota-662-1672782
2)https://www.vz.lt/finansai-apskaita/2022/04/28/jav-metinis-bvp-per-pirmaji-metu-ketvirti-susitrauke-14
3)https://www.reuters.com/article/us-usa-economy-truckers-idUSTRE52U01L20090331
4)http://www.linava.lt/naujiena/transporto-imoniu-apyvartoms-sumazejus-30-80-proc-prasoma-vyriausybes-atideti-mokescius-vmi-bei-%E2%80%9Esodrai/?print=print
5)https://www.eesc.europa.eu/sites/default/files/resources/docs/lithuania_etude_fin_lt.pdf
6)https://scorify.ai/per-pusmeti-600-bankrutuojanciu-ir-8100-nauju-imoniu/
7)https://www.vz.lt/finansai-apskaita/2022/02/11/sparciau-auga-imoniu-bankrotu-skaicius--pagal-inicijuotas-bylas-griztama-i-ikipandemini-lygi&5364de6a85ef5
8)https://www.lrt.lt/naujienos/verslas/4/1604870/nuo-pandemijos-pradzios-veikla-nutrauke-261-mazuju-ir-smulkiuju-vezeju-imone
9)http://www.linava.lt/naujiena/41258/
10)https://tradingeconomics.com/lithuania/gasoline-prices

Raktažodžiai: darbas vilkikų vairuotojams, darbas tolimųjų reisų vairuotojams, transporto sektorius, recesija, infliacija, bankrotas